Powered by Blogger.

Receive all updates via Facebook about Facebook. Just Click the Like Button Below

Powered By IqwanLegion

-OPEN-

Thursday, September 20, 2012

Dialog cina n melayu about Islam

‎(terbaca dialog kisah dua sahabat (melayu/cina)bertemu semula selepas berpisah 5 tahun) ''seorg cina memeluk islam !''

''Talha , kau kawan baik aku kan?betul tak?...''''Memanglah kau kawan baik aku , knpe ?''''Kalau kau kawan baik aku , kenapa kau biarkan aku diseksa?''



''sorry Lim , aku tak fhm ..diseksa?what do you mean?''

''Mengapa kau tak pernah ceritakan pada aku ttg Islam?mengapa aku pergi US bru kenal Islam?mengapa bukan Malaysia negara Islam nie?dan mengapa aku di Islamkan oleh bekas paderi kristian?''

Aku terdiam , kelu tak mampu menjawab dan lim terus berkata2...

''Kalau betullah kau kawan baik aku , kenapa kau cuma nk berbaik dgn aku di dunia sahaja?suka tgk kawan baik kau diseksa di dlm ape neraka?

''Kau tahu , Kalaulah aku tak sempat masuk islam , aku akn dakwa semua org melayu Islam dlm kampung kita ni sbb tak smpaikan dakwah dan risalah Islam pada aku , keluarga aku dan non muslim yg lain.''

''Kau sedar tak kau diberi nikmat besar oleh Allah dengan melahirkan kau dlm keluarga Islam , tapi nikmat tu bukan utk kau nikmati seorg diri atau keluarga kau sdri . Kau dilahirkan dlm Islam adalah kerana ditugaskan utk sampaikan Islam kpd org2 yg lahir dlm keluarga bkn Islam mcm aku.''

''Berdkwah adlah tugas muslim yg utama sbgai pewaris Nabi , tetapi apa ku lihat org melayu takda roh jihad ,takda keinginan utk berdakwah , mcm mna Allah nk tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong agama Allah?''

''Aku bkn nk banggakan diri , spttnya nikmat kau kena gunakan dgn betul kerana selagi belum berdkwah jgn kau fikir kau sudah bersyukur pada dan jgn mudah cop org2 bukan Islam itu kafir kerana kafir itu bereti ingkar . Kalau kau dh smpaikan seruan dgn betul kemudian mereka ingkar dan berpaling barulah kau boleh kata kafir.''

P/S : bersyukurlah kita kerana dilahirkan dlm Islam , dan teruskan berdakwah demi meneruskan perjuangan Nabi kita Muhammad S.A.W ....




No comments:

Post a Comment

Popular Posts

HAIRULIQWAN

Copyright © 2012 Ketawa Sedih Bergembira Bersama | IqwanLegion | Designed by Hairul Iqwan